På 1500-talet nådde renässansen Frankrike som även blev den ledande typografiska nationen. Garamond var en av de första som etablerade sig som frilansande stämpelskärare och stilgjutare. Han förfinade Griffos antikva till en stramare och mer samlad typ. Många ser Garamonds antikva som själva sinnebilden för god västerländsk typografi. Read more!
Francesco Griffo arbetade åt boktryckaren Aldus Manutius i Venedig. Aldus anses vara en av de absolut främsta av renässansens boktryckare. Inom typsnittsklassificering talas det om garalder. Detta är sammanslagning av initialerna Gar för Garamond (Nästa veckas huvudperson) och ald för Aldus. Här väljer jag dock att lyfta fram Griffo då han var stämpelskäraren och typografen. Read more!
Gutenberg, och flera efterföljare, hade redan på 1450-talet startat boktryckarkonsten men deras typer byggde på den gotiska texturan. I Italien, och renässansens strömningar framkom önskningar om ett stil som byggde på den romerska traditionen. Read more!
Jag tänkte bjuda på en bloggföljetong som kommer att presentera typografer, stämpelskärare, typgjutare och typdesigners genom historien. Personer som kommit att betyda en hel del för hur det tryckta ordet ser ut idag. Read more!
Ni som såg Fredrik Lindströms programserie "Svenska dialektmysterier" i förra veckan fick en inblick i livet på Smögen under vinterhalvåret. Lugnet på Smögen ser ut att hålla i sig ett tag till. Denna bild togs på Sandö i förmiddags. Read more!
Ja, så lyder rubriken i affischen som SCH! tagit fram. Planschen andas woodtype och annan gammal tryckteknik och beskriver i enkla ordalag hur man som fritidsfiskare går till väga för att fiska hummern. Affischen är tryckt på 170 grams träfritt obestruket miljöpapper, och är emballerad i stöttålig papprulle. Read more!